Podpisana w czerwcu umowa pomiędzy Miastem Poznań i Zarządem Województwa Wielkopolskiego (więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ) w znaczący sposób wpłynie na życie mieszkańców Suchego Lasu.

W ramach tej umowy zostanie dofinansowana ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dokumentacja projektowa dla zadania „Integracja węzłów na północnej obwodnicy towarowej M. Poznania z miejskim transportem zbiorowym – dokumentacja”. Częścią tego zadania są także toczące się prace projektowe dotyczące m.in wykonania projektu wiaduktu w ciągu
ul. Sucholeskiej, o których pisaliśmy TUTAJ.

Podczas tych prac zaprojektowany zostanie nie tylko wiadukt nad torami kolejowymi, ale także parking typu Park & Ride oraz nowy przystanek pasażerski na liniach kolejowych nr. 395 Zieliniec-Kiekrz i 803 Poznań Piątkowo-Suchy Las. Umowa przewiduje również wykonanie projektu układu komunikacyjnego, który połączy po stronie Poznania rejon planowanego wiaduktu w ciągu ul. Sucholeskiej z wiaduktem im. G. Narutowicza oraz dalej ul. Nową Obornicką, aż do okolic ronda przy skrzyżowaniu ul. Szymanowskiego i Stróżyńskiego. W ramach zadania powstanie też projekt wiaduktu drogowego w ciągu ul. Biskupińskiej, który przebiegnie nad linią kolejową nr 354 Poznań Główny – Piła Główna.

Na bazie podpisanego w listopadzie ubiegłego roku porozumienia (szczegóły TUTAJ) liderem tych prac jest Gmina Suchy Las, w której imieniu zadanie prowadzi spółka LARG.

Dzięki podpisaniu umowy o dofinansowaniu prac ze środków unijnych, Suchy Las ma szansę otrzymać do 85 % zwrotu kosztów kwalifikowanych, jakie zostaną poniesione w związku z wykonanie dokumentacji projektowej. To pieniądze, które zostaną w Suchym Lesie i będą mogły zostać przeznaczone na inne cele gminy.

To nie jedyne zabiegi jakie Suchy Las wykonał w celu obniżenia kosztów tej inwestycji. Również w czerwcu w Urzędzie Gminy odbyło się podpisanie listu intencyjnego w sprawie likwidacji naziemnego przejazdu kolejowego. Porozumienie pomiędzy przedstawicielami Gminy Suchy Las i PKP PLK S.A. jest kolejnym kamieniem milowym na drodze do budowy wiaduktu w miejscu obecnego przejazdu.

Podpisany list intencyjny pozwoli umieścić naszą gminę na liście prekwalifikowanych samorządów, z którymi PKP wspólnie przeprowadza modernizację przejazdów kolejowych. Takie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron, ponieważ Gmina ma szansę na wielomilionowe dofinansowanie budowy wiaduktu, a strona kolejowa zyskuje rzetelnego partnera, który inwestycję przygotuje, a następnie wykona. Ten tryb współpracy doskonale sprawdza się w praktyce, jednak wymaga dużego zaufania po obu stronach. Cieszymy się, że dotychczasowa praca jaką wykonaliśmy wraz z Urzędem Gminy pozwoliła utrwalić wizerunek naszego samorządu jako kooperanta godnego zaufania.

Dzięki położeniu szczególnego nacisku na aktywne pozyskiwanie zewnętrznych funduszy przez Urząd Gminy Suchy Las i naszą spółkę, realizacja omawianych prac będzie szybsza, tańsza i z większym pożytkiem dla mieszkańców.